Big data pomocą w personalizacji e-learningu

Każdy projektant szkoleń multimedialnych zmaga się z olbrzymim problemem jakim jest stworzenie szkolenia ciekawego, angażującego i przede wszystkim skutecznego. Najlepszym sposobem na to, aby szkolenie było skuteczne i wysoko użyteczne dla wszystkich, jest szczegółowa analiza potrzeb oraz wymagań uczniów i prowadzących. Z pomocą przychodzi Big data.

 

Czym jest Big Data?

Już pisaliśmy o tym w poprzednich artykułach. Na ogół analiza Big data odnosi się do bardzo dużych zbiorów informacji. Zazwyczaj pozyskiwane są poprzez Internet (np. analiza klikalności  wybieranych produktów). Warto zwrócić uwagę, że Big Data jest wykorzystywane bardzo często w marketingu. Kierując się doświadczeniem marketingowców w sposobach dotarcia do klientów i skuteczności, warto wykorzystać nową technologię również w e-learningu poszerzając możliwości skutecznego uczenia.

Gromadzenie danych oraz późniejsza ich analiza, przynosi dla e-learningu wiele plusów. Materiał staje się lepiej dopasowany do użytkownika, zawiera najistotniejsze informacje więc jest również w porównaniu z tradycyjnym e-learningiem skuteczniejszy. Jak zebrać tak cenne dane?
W ramach kursu, LMS (platforma e-learningowa) może zbierać informacje dotyczące uczniów i kursów. Jakie dane mogą się przydać? Badać możemy np.:

  • popularność i częstotliwość wybierania poszczególnych kursów,
  • rankingi użytkowników,
  • jakie są opinie po przebytym kursie,
  • które tematy są najbardziej kłopotliwe (zajmują kursantom najwięcej czasu, lub wyniki z egzaminów są najgorsze),
  • sposób poruszania się po platformie.

Aktualna technologia umożliwia nam zebranie wielu danych w łatwy sposób. Ich analiza pozwala na ciągłe ulepszanie kursów oraz to, że są coraz to bardziej skuteczne. Big data umożliwia również tworzenie planu, który będzie najoptymalniejszym rozwiązaniem treningowym uwzględniającym cele instytucji czy też firmy.

Ze wszystkich stron w dzisiejszych czasach czekają na nas jakieś informacje, dane. Sztuką jest z tego hałasu wybrać te, które rzeczywiście są nam potrzebne. Na ich podstawie możemy trafić w sedno potrzeb edukacyjnych dla jednostek, wydziałów i organizacji jako całości.

Jeżeli odkryjemy, że nasi kursanci mają problem z kursem bo np. wyniki testów są niezadowalające, lub czas potrzebny na przejście jest za długi mamy szansę zadziałać. Wtedy mając solidne podstawy, wiemy co i jak możemy naprawić. Nasz kurs staje się coraz lepszy.

Eksperci z branży e-learningu, twierdzą że Big data ma szansę zrewolucjonizować szkolenia. My przychylamy się do tej myśli. Na rynku obserwuje się ciągły rozwój i używanie najnowocześniejszych technologii. Szacuje się, że w 2018 roku, rynek e-learningu może być warty nawet 53mln$. Pamiętajmy jednak, że same dane to tylko bezużyteczne informacje. Dopiero ich analiza oraz późniejsze przemyślane zastosowanie przyniosą pożądane efekty.