E-learning w 2015 roku

Dzisiaj na blogu e-learning w 2015, czyli o tym jakie panują trendy. 2015 rok jest nieco przełomowy. Zaczynają wkradać się technologie i pomysły, które wcześniej były raczej nie do pomyślenia. Rezygnacja z Flash’a, która kilka lat temu była raczej niedopuszczalna dla większości użytkowników, teraz powoli staje się faktem. Aplikacje i strony muszą otwierać się nie tylko na komputerach czy laptopach. Muszą dobrze wyglądać na wszystkich innych urządzeniach mobilnych takich jak tablety, smartfony itd. Wszystkie te czynniki mają wpływ na e-learning. O tym co dokładnie jest „w modzie”, przedstawimy w 5 najpopularniejszych trendach 2015.

1. PERSONALIZACJA – aplikacje, kursy czy strony, które nie dadzą nam się spersonalizować w jakiś sposób są dla nas nudne. Uwielbiamy wirtualnych przewodników, gdy słyszymy miły głos lektora lub gdy możemy sobie zmienić tło czy nasz awatar. Poza tym, niezmiernie ważna jest możliwość dopasowania tępa nauki, realizacji różnych ścieżek szkolenia oraz branie pod uwagę doświadczenia i umiejętności kursantów.

2. BIG DATA – nasze komputery, czy tego chcemy czy też nie, zbierają o nas coraz to więcej informacji. Jak to przekłada się na e-learning? Otóż, szkolenia e-learningowe potrafią być doprawdy olbrzymie. Na platformie mamy setki (jak nie tysiące) użytkowników. Każdy z takich użytkowników chce zapisać swój wynik, chce sprawdzić swój status kursu, wysłać wiadomość do trenera lub po prostu porozmawiać z innymi na forum. Dysponujemy często imionami, mailami, telefonami kontaktowymi oraz hobby czy płcią użytkownika. Wszystko to daje nam olbrzymią liczbę danych, które warto analizować i dostosowywać do swoich potrzeb.

3. MOBILE E-LEARNING – Jak już wcześniej wspominaliśmy, w dzisiejszych czasach komputer i laptop już nie wystarczają. Użytkownicy chcą mieć dostęp do swoich ulubionych stron, aplikacji czy kursu e-learningowego za pośrednictwem smartfonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Trend ten wpływa na zmianę stosowanych rozwiązań technologicznych.

4. GRYWALIKZACJA – istnieje duże prawdopodobieństwo, że zwykły kurs szybko się znudzi. Aby temu zapobiec w kursach stosuje się szereg różnych mechanizmów motywujących użytkowników do nauki. Nauka poprzez zabawę już dawniej była popularna. Grywalizacja to jednak kolejny krok naprzód. Dodanie rankingów czy odznak potrafią zdziałać cuda.

5. OBRAZ – kursy typu MOOC, szereg ogólno dostępnych video-poradników skłaniają do wniosku, że aktualnie dla użytkowników ważniejszy jest obraz a nie słowo pisane. Szkolenia więc muszą mieć jak najwięcej animacji, filmików i ilustracji.